W naszej szkole dużą wagę przykładamy nie tylko do nauki przedmiotów, ale także do kształtowania postaw społecznych i właściwych relacji rówieśniczych. Dlatego zainicjowaliśmy akcję poświęconą kulturze słowa, umiejętności budowania dobrych kontaktów oraz konstruktywnym sposobom rozwiązywania konfliktów. W ramach działań każda klasa pracowała nad stworzeniem własnego Kodeksu Dobrego Zachowania – zbioru zasad, które mają sprzyjać wzajemnemu szacunkowi, bezpieczeństwu i przyjaznej atmosferze w szkole. Był to proces twórczy i angażujący wszystkich uczniów: dzieci zastanawiały się, co jest dla nich ważne w relacjach z rówieśnikami, jak powinni traktować innych i jakie wartości warto szczególnie pielęgnować. Podczas klasowych dyskusji pojawiały się hasła dotyczące życzliwości, odpowiedzialności, prawdomówności, umiejętności słuchania oraz poszanowania odmiennych opinii. Ważnym elementem było również wskazanie sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach – jak spokojnie rozwiązywać spory, jak unikać agresji słownej i jak wspierać się nawzajem w chwilach konfliktu. Efektem tych rozmów stały się Kodeksy Dobrego Zachowania, które zostały uroczyście podpisane przez wszystkich uczniów. Ten symboliczny gest to wspólne zobowiązanie do przestrzegania przyjętych zasad i dbania o to, by szkoła była miejscem bezpiecznym, przyjaznym i pełnym wzajemnego szacunku. Całą inicjatywę przygotował i przeprowadził Zespół Szkoły Promującej Zdrowie, który w swoich działaniach nieustannie podkreśla, że troska o zdrowie to nie tylko aktywność fizyczna czy właściwe odżywianie, ale również dbanie o kulturę słowa, pozytywne relacje i dobre samopoczucie każdego ucznia. Takie przedsięwzięcia uczą, że szkoła to wspólnota – miejsce, w którym razem tworzymy bezpieczne i inspirujące środowisko do nauki i rozwoju.
E.A.